Allah (c.c) şöyle buyuruyor :
"Eğer müşriklerden biri senden eman dilerse, Allah'ın kelamını işitip dinleyinceye kadar ona eman ver. Sonra onu güven içinde bulunacağı bir yere ulaştır. İşte bu, onların bilmeyen bir kavim olmalarından dolayıdır." (Tevbe: 6)
Bu muhkem olan ayet; Şeriatlerin unutulduğu, hakka giden yolların karanlıklar içinde kaldığı bir dönemde bile, şiddetli cehalete rağmen şirk koşanlaramüşrik hükmü verildiğini ispat etmektedir. Bu ayete baktığımızda, söz konusu şahısta aynı anda iki sıfat bulunduğunu görüyoruz. Bunlar ise; şirk ve Rasulullah'ın risaletini bilmemektir. Görülüyor ki Rasulullah'ın risaletini bilmemek, şirk işleyen kişiye "müşrik" sıfatının verilmesine engel olmamıştır.
İmam Taberi dedi ki:
"Allah (c.c) ayeti kerimede nebisine şöyle buyuruyor: "Ey Muhammed! Haram aylar geçtikten sonra sana öldürülmelerini emrettiğim müşriklerden biri Allah'ın kelamı olan, Allah'ın sana indirdiği Kur'anı dinlemek için senden eman isterse "fe'ecirhu" yani; Allah'ın kelamını dinleyinceye ve sen ona Kur'an'ı okuyuncaya kadar ona eman ver. Sonra onu, güvenlik içinde olacağı bir yere ulaştır.
"Bu onların bilmeyen bir kavim olmalarından dolayıdır."Yani onlara istedikleri emanı vermen, Kur' an'ı dinlemeleri içindir. Onlar İslam'ı kabul etmedikleri taktirde onları güvenlik içinde olacakları bir yere ulaştırman da; onların cahil bir topluluk olmalarından ve Allah katından gelen delillere iman ettiklerinde Allah katında ne mükafatlar bulacaklarını, Allah'a imanı terk ettiklerinde ne kadar sorumluluk ve günah altında kalacaklarını bilmemelerinden dolayıdır." (Taberi Tefsiri)
İmam Begavi dedi ki:
"Allah'ın kelamını dinleyinceye kadar..."
İslam'ı kabul ettiklerinde Allah katında nasıl mükafatlar kazanacaklarını, İslam'ı kabul etmediklerinde de Allah katında onları nasıl bir azabın beklediğini öğreninceye kadar...
"Bu onların bilmeyen bir kavim olmalarından dolayıdır."
Yani; onlar Allah'ın dinini ve tevhidini bilmezler. Bundan dolayı Allah'ın kelamını dinlemeye muhtaçtırlar.
Hasan dedi ki:
"Bu ayet kıyamet kopuncaya kadar muhkemdir." (Begavi Tefsiri)
Şevkani, tefsirinde şöyle dedi:
"Bu onların bilmeyen bir kavim olmalarından dolayıdır."
Yani gerek dünya hayatları ve gerekse ahiretleri için hayır ve şerri ayırdedebilecek faydalı ilimden mahrum olmaları sebebiyledir." (Fethulkadir Tefsiri)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder